P4 Västerbotten rapporterar idag att Skellefteås nya centrumbro att bli 444 miljoner dyrare är de ursprungligt budgeterade 300 miljoner. Så det blir en kostnadsökning på ca 250% för Skellefteå kommun.
Inte nog med att bron blir dyr så tar den nog rekord i den bro som har tagit längst tid från första beslut till att man byggt noll meter bro.
Detaljplanen för bron var klar 2013 men då skulle experterna(befolkningen) förstås protestera och politikerna fega ur genom att göra en folkomröstning. Föga förvånande så vann bromotståndarna folkomröstningen.
Sedan kom politikerna på att vi måste ju ha en bro och byggandet kom slutligen igång 2021 med en byggherre som hade lagt anbudet på 230 miljoner för den 400m långa bron som skulle stå färdig under 2023 vilket motsvarar ca 200m bro per år.
Bron blev inte klar 2023, kommunen och byggherren hamnade i konflikt och arbetet avbröts 2024.
Kommunen beslöt då att ta över projektledning och anlita Skanska för att få ”ordning” på bygget och här står vi idag med en ny prislapp på 744 miljoner och ingen bro. Enda trösten är kanske att Skanska tar över. Det var nämligen Skanska som byggde den nya 664m långa Tjörnbron 1981 på 17 månader vilket var åtta!!! månader kortare byggtid än beräknat.
Proffstips ett är alltså att låta Skanska projektleda och bygga färdigt bron för som det är nu med noll meter bro på 12 år kan vi inte fortsätta. Skellefteå kommun bör även ta en titt på projekt Lejonströmsbron där man tog beslut 1735 att bygga en bro som sedan stod klar 1737.
Proffstips två är att göra som dom gör söderut med projekt som inte klarar budget och tidplan såsom tunnelbana, slussen mm. Skicka en faktura till staten på minst halva beloppet.
Lämna ett svar